USA stoppet Israel-Hezbollah uttalelse i FNs sikkerhetsråd

Av Erlend Sundar, ICEJ Press, 09.06.2019

FNs sikkerhetsråd forsøkte i går å komme med en uttalelse om situasjonen mellom terrororganisasjonen, Hezbollah, og Israel. USA stoppet uttalelsen.

Ifølge nyhetsbyrået AFP, stoppet USA en uttalelse i FNs sikkerhetsråd i går. Årsaken skal være at USA var svært misfornøyd med ordlyden i teksten, som ikke fordømte Hezbollah, men likestilte Hezbollah og Israel etter den seneste eskaleringen.

Hezbollah angrep israelske styrker i den israelske landsbyen på grensen til Libanon. Ingen ble drept i angrepet. Israel slo tilbake mot området hvor angrepet kom fra. Det er ikke meldt i drepte.

Angrepet fra terrororganisasjonen Hezbollah kom etter at Israel skjøt og drepte to Hezbollah- medlemmer, som etter hva det israelske forsvaret uttaler, var på vei til å sende en angrepsdrone inn i Israel. Hezbollah anklager også Israel for å ha stått ba to droner som falt ned i et Hezbollah-nabolag i Beirut, Libanon. Den ene dronen eksploderte. Det er ikke bekreftet at Israe sto bak dette angrepet.

«Washington sa at det var umulig for den å støtte en uttalelse som setter Israels rett til selvbestemmelse på lik linje med Hizbollah, som den anser som en "terrororganisasjon", forklarte en diplomat.», ifølge AFP.

FNs sikkerhetsråd består av femten land, hvorav fem er faste medlemmer, mens de ti andre skiftes ut hvert annet år.

Alle medlemmene må være enige for at en uttalelse skal bli stående.

Av Erlend Sundar

Erlend Sundar har arbeidet som nettredaktør for ICEJ siden sommeren 2016. Han har bakgrunn fra journalistisk arbeid i fagpressen.

Velkommen til IKAJs påsketur 2020

Bli med på påsketur for hele familien

ICEJ: Undervisning, Aliyah, sosialt arbeid, Israel i krise, taler Israels sak.

Bli støttepartner du også!

IKAJ har levert 78 bomberom til utsatte israelere. Vi gjør hverdagen tryggere!

Stå sammen med oss for Israel - bli medlem!